mandag 26. september 2011

Norgesmester 2011

Så har det skjedd...det jeg aldri trodde skulle skje for meg og Dennis :) Vi vant utrolig nok NM for narkotikahunder på Lillehammer...resultater fra hele greia ligger her
Vi stiller jo selvfølgelig opp for å gjøre det best mulig, men det er så mange som har drevet med dette så uendelig mye lengre enn oss og som har stålkontroll på hva de driver med...
Blid og fornøyd, klar til start!
Skal prøve å oppsummere litt...
Selve NM er delt i 3 øvelser, lydighet, felt/spor og rundløype og deltakerene blir delt i 2 grupper. Lydighet og felt/spor den ene dagen og rundløype dag 2

Vi begynte med lydighet tirsdag morgen...ved friskt mot, og vi har faktisk lagt ned endel trening for å få til en ok lydighet, bla har vi stilt på lydighetskonkurranser. Jeg vet jeg har en hund som er bra på lydighet, men en skulle knapt ha trodd at vi hadde trent eller at hunden kunne noe som helst innenfor lydighet...makan! Kort oppsummert ukonsentrert og rævva gjennomføring!



Trøsten var jo at lydigheten teller bare 11% av total poengsum som deles ut, men det burde jo også være der det er lettest å hente poeng...kanskje de 10 små poengene som sender oss et par plasser høyere opp på resultatlista til slutt!

Etter lunsj...felt/spor. 25 min til disp og sporslutten er utrolig viktig! Den gir 150 øvelsen totalt 240 poeng. Vi fikk anvist vårt felt, og som vanlig startet vi med sporoppsøk rundt feltet. Vi rota oss litt inn i feltet og Dennis fant første utlegget (totalt 4) ut av feltet for å fortsette på sporoppsøk. Fant spor i tett skog og heldigvis hadde jeg tatt med refleksvesten min for der hadde jeg ikke funnet igjen sporlina uten vesten!! Vesten og sporlina ble hengt i et tre i sporet og vi løp tilbake til feltet. Dennis fant fort et utlegg til, og han var veldig interessert i et område til. Vi fikk ikke noe mer og da det var gått 10 min løp vi ut for å ta sporet. Det er ingen bedømning av sporet, så en er helt for seg selv der ute. Eneste vi vet er at sporet er mellom 500-1000m langt...og slutten er uhyre viktig i sammenlagtkonkurransen!

Dennis tok hvertfall opp igjen sporet der vi hadde hengt fra oss lina og vi var igang....løp bak han så godt jeg kunne for tiden er viktig, og stolte på at han hadde kontroll. Det gikk i tett skog, og mer åpne områder og da jeg inni mellom så fotavtrykk i bakken ble jeg veldig glad. Dennis fikk ros, og jeg var optimistisk med tanke på slutten. Da vi plutselig skremte opp en skogsfugl og Dennis bare drar etter den ble jeg litt skeptisk men han var tydeligvis mer interessert i sporet for han fortsatte med det. Jeg hadde med GPS og ut fra sporloggen så begynte vi å nærme oss vegen igjen og skogen ble også mer tett. Når jeg løper endel bak og til tider også slipper sporlina så er draget i den ikke så veldig stort, og når han trenger å utrede litt så blir den helt slakk....plutselig bli lina liggende helt stille på bakken uten at jeg ser hunden....hm...sporslutt eller dyr??? Fulgte lina fremover (ja jeg var helt bakerst :) )og ser halen går bak en busk...da jeg kommer frem ligger det en lue der og jubelen er stor!!! Spor slutt! Vi hadde fortsatt 6 min igjen og løp det vi var gode for oppover vegen til feltet for å søke mer...de minuttene går fort og helt på slutten da jeg er i ferd med å melde inn hva vi har (må gjøres før 25 min) markerer Dennis en gang til...yay! 3 funn og sporslutt, kan nesten ikke bli bedre!

Da vi var tilbake igjen fra skogen, fikk vi høre at rundløypa i år var utrolig vanskelig. Det er 4 poster og man har 20 min til disp på hver post. 5 min pause/forflytning mellom hver post, det går rimelig i et. Vi vet også at det er 10 utlegg i løypa totalt og det skal være minst 1 på hver post. Finner man ingenting er det 0 på posten...det var mange nuller for å si det sånn, så utleggene var tydeligvis vanskelige! Ikke spesielt oppløftende å tenke på for oss som skulle i ilden dagen etter...

Vel, onsdagen kom den og vi startet med objekt...inne i et lager var det 40 gjenstander (militære effekter...ryggsekker, bager, hjelm, kokekar, termos osv) vi skulle søke over. Fikk fort kjempe interesse på en bag, og da han begynner å krafse på den må jeg melde funn....videre markerte han på en samling termoser. Den markeringen var klokkeklar så der var jeg ikke i tvil...det var også riktig, men bagen var feil. Siste utlegget lå i en vernemaske helt til slutt....mulig Dennis hadde den i nesa, men da hadde ikke jeg så lyst til å finne mer :)))
Bare en liten feil....
Post 2 var lager, og han fikk tidlig stoff i nesa og brukte tid å å utrede. Første funnet vårt var vi utrolig heldige med, for jeg tror ikke vi hadde tatt det om ikke Dennis tilfeldigvis hadde gått oppå platene de var lagt i. Neste markeringa vår var i taket og vi måtte virkelig klatre for å kome opp...var veldig usikker for Dennis ble litt berørt av høyden, men han stod kjempe lenge å markerte fr jeg meldte funn :) Det var et utlegg til men det fant vi ikke, jeg hadde ikke snøring om at det var et til hverfall....mulig hunden min hadde *LER*
2 av 3 ikke så værst
 Post 3 leilighet. Her var det ikke gjort noen funn i det hele tatt...av noen hunder! Forventningen var ikke så store, men det hadde jo vært utrolig gøy å finne noe....det gjorde vi ikke, men gud bedre så nære vi var!
Det første jeg la merke til da vi kom inn på stua var en lovsamling som lå på bordet...ikke veldig vanlig, hvertfall ikke hvis man tenker reelt sett. Da Dennis begynte å søke på bordet synes jeg at han var interessert i den, jeg påviste flere ganger direkte på boka, men fikk ingen markering...det lå en haug med plast hansker ved siden av boka og en baguett på andre siden...når han så markerer veldig kort med snuta oppå hanskene, tenker jeg at da var det nok bare de han reagerte på.
Så nære så nære
 Siste post var bil...Dennis begynte å bli sånn passelig sliten, så noen høydare var neppe det søket. 3 biler og 20 min igjen av NM. Første bil fant vi ingenting, i bil nummer 2 så jeg med en gang at jeg slapp han inn at det var stoff. Etter litt jobbing endte han bak i bilen og jeg skulle akkurat til å ta han ut og slippe han inn i bakgasjerommet da han legger seg på hattehylla og markerer. Lykke, funn!
I siste bilen var det rimelig slutt, men da jeg slipper han inn ser jeg at han er veldig interessert i området rattet/midt konsollen. Står og kikker på at Dennis søker og tenker at rattet var jo et kult sted å gjemme, men vi får ikke noe mer der. Fant ingenting på siste bil heller, så da endte vi opp med 5 funn på hele rundløypa...i fjor hadde vi 12 :))
Vi fant den i vindusviskeren....
Fasiten viste at vi hadde 4 riktige og er vel greit fornøyd med det alt tatt i betraktning, men litt irriterende at vi ikke fikk den i lovsamlingen og i rattet!

Poengene våre holdt smått utrolig til å "toppa heile driden", det hadde jeg aldri trodd. I 2009 ble Dennis omskolert fra å være jakthund, 2010 ble han godkjent narkotikahund og nå i 2011 altså norgesmester....veldig fornøyd med hunden min altså!
Verdens beste Dennis


1 kommentar:

  1. Det var en temmelig overlegen seier det der.
    Jeg måtte kjøre en taxitur til Oslo så jeg fikk desverre ikke sett deg i rundløypa som planlagt. Dere er så flinke:-)
    Hilsen Beathe, Bacchus og Safira

    SvarSlett